Outsourcing af løn

29. september 2023

Mange virksomheder oplever at løn til deres medarbejdere bliver mere og mere kompleks. Sygdom, barsel, refusion, udbetaling af rejseomkostninger og udlæg, pension og forsikringer er blot nogle af de mange opgaver som udgør lønadministration i dag.

Løn er den mest håndgribelige kontrakt mellem arbejdsgiver og medarbejder. Og med den stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, så bliver korrekt løn til tiden en vigtig faktor i medarbejderfastholdelsen.

Lønadministration er ofte en udsat funktion

Løn er en essentiel funktionen for alle virksomheder. Men ofte ligger ansvaret for lønnen på en deltidsbogholder eller økonomimedarbejder, som også har mange andre opgaver.

Virksomhedens øvrige medarbejdere er derfor i bund og grund afhængig at, at denne medarbejder ikke er syg, holder ferie eller fratræder sin stilling op til lønkørsel.

Derfor er mange arbejdsgivere også blevet mere opmærksom på, at lønadministration er en udsat funktion i virksomheden. Hvorfor vi oplever, at flere og flere virksomheder undersøger muligheden for hel eller delvis outsourcing af deres løn.

Hvad er outsourcing?

Outsourcing dækker over, at en virksomhed på kontraktbasis vælger at tilkøbe en ydelse som den tidligere selv har udført. Det kan for eksempel være inden for løn, økonomi, HR og ledelse.

Begrundelsen for at gøre dette kan være, at opnå bedre kvalitet ved at benytte sig af en specialistviden frem for selv at gøre tingene.

  • Adgang til kompetencer som ikke findes internt i virksomhed
  • Funktion påvirkes ikke af sygdom, barsel eller ferie
  • Viden om ny lovgivning overlades til ekstern leverandør
  • Egne medarbejdere kan fokusere på kernekompetencer
  • Kapacitet af opgaver kan justeres efter behov
  • Etc.
  • Ekstern leverandør lever ikke op til krav om kvalitet
  • Tab af kontrol med den outsourcede funktion
  • Etc.

Få succes med outsourcing

For at reducere risici ved outsourcing er det vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvad der skal til for, at netop din virksomhed får succes med outsourcing af løn.

Dette har vi også skrevet et indlæg om, så du kan blive klogere på outsourcing og dets samme fordele. 

For de fleste mindre og mellemstore virksomheder vil outsourcing af lønadministration ofte give god mening, da man overlader løn funktionen til en ekstern lønspecialist, som er opdateret på nye love og regler inden for området, og som kender til de større overenskomster på det danske arbejdsmarked.

Outsourcing til Viborg Løn & HR

Vælger du at outsource din virksomheds lønadministration til Viborg Løn & HR vil du blive mødt af professionel rådgivning fra vores kompetente konsulenter, som du kan møde her.

 

Når du har kontaktet os, vil vi aftale et indledende møde, du beskriver, hvilke behov for outsourcing du har, og hvor du beskriver din problemstilling.

Efter dette møde vil vi afholde endnu et møde, hvor den rette lønkonsulent vil præsentere vores strategi for, hvordan vi kan hjælpe dig bedst muligt med outsourcing. Når det formelle er på plads, går din lønkonsulent i gang, og vores samarbejde er nu etableret.

Brug for hjælp?

Vores konsulenter sidder klar ved telefon og mail for at besvare dine spørgsmål.

I kan ringe til os på tlf. 8727 0100 eller sende en mail på på da@viborgloen.dk. 

Relaterede indlæg

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *