Er jobsamtalen spild af tid – 6 råd til den gode jobsamtale …

Er jobsamtalen spild af tid – 6 råd til den gode jobsamtale

Et forskningsprojekt viste for nyligt, at jobsamtaler er spild af tid, og ikke leder til et bedre resultat af en ansættelse. Det flugter med det store antal af fejlslagne virksomhedsovertagelser, hvor alle ”regnedrengene” har gjort et fejlfrit arbejde; men sjældent har forstand på at bringe to forskellige virksomhedskulturer sammen.

Omvendt ved vi, at mange virksomheder først og fremmest ansætter på faglighed og ikke på personlighed. Alligevel bliver mange afskediget på deres personlige karakteregenskaber. Hvor meget det kan koste at ansætte den forkerte, og hvordan du undgår det, kan du læse om her. 

Derfor er der al mulig grund til at bruge tid på samtalen! Jeg har oplevet en del chefer, der anså gennemførelsen af jobsamtaler som en ”fodboldkamp”, hvor det handlede om at imponere og ”besejre” ansøgeren, måske endda ”bevæbnet” med et rekrutteringsfirma som første sorteringsinstans.

Jeg har altid lagt vægt på at have god tid til samtalerne og være velforberedt på de faktuelle kvalifikationer. Jobsamtalen skal være behagelig for begge parter. Hvis du hurtigt i jobsamtalen finder ud af, at du ikke sidder over for en jobsøgende kandidat, som du vil ansætte, koster det ingenting at øse ud af ens egen erfaring, og give ansøgeren et par gode råd med på vejen. Det giver næsten altid goodwill.

Lad være med at gennemføre et hav af samtaler på kortest mulig tid. Gennemfør kun 2-3 samtaler om dagen, ellers glemmer du dine indtryk af ansøgerne.

Opskriften på den gode jobsamtale

I det følgende antager jeg, at vi befinder os i en mindre virksomhed, hvor du selv som indehaver spiller en central rolle og sikkert også skal samarbejde på nært hold med den person, som du er i gang med at ansætte.

Opskrift på en god jobsamtale

  1. Sørg for at ansøger bliver vel modtaget ved ankomsten, gerne af dig selv
  2. Skab en god stemning ved at byde på vand, kaffe eller the og få en uformel snak
  3. Spørg ansøger om, hvilket førstehåndsindtryk din virksomhed har givet
  4. Sørg for at ansøger får et realistisk indtryk at virksomheden
  5. Uddyb, hvorfor du har indkaldt ansøger til samtale
  6. Gennemgå, den i forvejen delvist udfyldte tjekliste, struktureret sammen med ansøger

Tjekliste kan f.eks. indeholde

  • Ansøgerens personlige data (forudfyldt)
  • Teoretisk og praktisk uddannelse (forudfyldt)
  • Karriereforløb (forudfyldt)
  • Motiv for jobskifte
  • Nuværende arbejdssituation (forudfyldt)
  • Karaktertræk og særlige evner
  • Interesser og ambitioner (delvist forudfyldt)
  • Udviklingsmuligheder (forudfyldt)
  • Stillingens organisatoriske placering (forudfyldt)
  • Fremtidsmuligheder i virksomheden (delvis forudfyldt)
  • Uddannelsesmuligheder (delvis forudfyldt)
  • Arbejdsvilkår (forudfyldt)
  • Løn- og pensionsforhold (delvist forudfyldt)
  • Arbejdsopgaverne (forudfyldt)
  • Samarbejdsforhold (delvist forudfyldt)
  • Supplerende spørgsmål fra ansøger
  • Fortæl om det videre forløb: evt. test, brug af opgivne referencer og ny samtale (husk at få accept af, at du bruger en opgiven reference)

Faldgruber i samtaleforløbet

  • Du taler for meget og lytter for lidt
  • Du oversælger din virksomhed og jobbet
  • Du går efter en ansøger, der passer ind i ”dit verdensbillede”
  • Ansøger oversælger sig selv
  • Ansøgeren befinder sig ikke godt i samtaleforløbet
  • Husk ligebehandlingsloven
  • Husk forskelsbehandlingsloven
  • Husk lov om helbredsoplysninger (du må gerne spørge til specifikke helbredsforhold, der har betydning for jobbets udførelse; men ikke generelt)
  • Husk persondataloven. Se blogindlæg “Behandling af ansøgninger – Husk persondataloven”

Tjekliste til udvælgelse af ansøgere

Tjekliste til opsamling af indtryk

Når du har været igennem jobsamtalerne, fået gennemgået de udfyldte tjeklister (jfr. ovf) og eventuelt har indhentet referencer, kan du med fordel bruge et skema som nedenfor, til at evaluere ansøgerens kvalifikationer.

Kandidater skal evalueres ud fra følgende

  • Overensstemmelse med jobkrav
    • Fuld overensstemmelse: 4 point
    • I overvejende grad: 3 point
    • I nogen grad: 2 point
    • Ingen overensstemmelse: 1 point

Eksempel på tjekliste 

Tjekliste over ansøgere - udfyldt

 

Tjekliste til ansøgere udfyldt 1

Det endelig valg

Når du er igennem hele jobsamtale processen, står du måske med en oplagt kandidat. Andre gange er flere ansøgere lige kompetente. Men det er dig, der skal vælge!

Hvis ansøgerne er gode på hver deres måde, må du vurdere, hvilke jobkrav, der er de vigtigste, og vælge den ansøger, der er stærkest på dette felt. Undlad at ansætte en medarbejder for enhver pris; det kan i nogle tilfælde være nødvendigt at starte forfra igen.

Hvis tvivlen er fremherskende, kan du vælge at fokusere på den kontraktligt fastsatte prøvetid, der for funktionærer typisk er 3 måneder, hvor den forkortede opsigelsesfrist er 14 dage.

God fornøjelse med jobsamtalerne

TIDLIGERE BLOGINDLÆG

Læs også vores tidligere blogindlæg under temaet “ansættelsesprocessen”

SKAL VI HJÆLPE MED ANSÆTTELSESPROCESSEN

Viborg Løn har mange års erfaring med løn og HR relaterede opgaver, herunder ansættelses af nye medarbejdere.  Skal vi også hjælpe dig, så ring til os på tlf.  8727 0100  eller send en mail på salg@viborgloen.dk.

Skriv en kommentar