BLOG OM LØN OG HR

Når vi  byder os til som ”blogger” på løn- og HR-området her på Viborg Løn skyldes det først og fremmest, at vore 8 lønkonsulenter besidder en hel del praktisk og administrativ erfaring med at have medarbejdere ansat.

Hertil skal lægges, at Viborg Løn igennem snart 16 år har haft et godt samarbejde med Skandinaviens største løn- og HR udbyder; Bluegarden. De råder over en enorm viden om løn- og personaleadministration, som vi kan trække på. Det nyder vore snart 200 lønkunder godt af i dagligdagen. Vore lønkonsulenter modtager omkring 2.000 telefonopkald månedligt og en masse e-mails.

Vores lønkonsulent Mette behandlede således 91 telefoniske opkald om lønindberetninger i forgårs, så jeg forstår godt, at hun her til morgen klagede over smerter i den ene albue! Heldigvis er der også dage ind i mellem, hvor vi kan slappe mere af; men når det gælder, er vi der for kunderne…

Omdrejningspunktet er produktet Dataløn, som jeg første gang stødte på som nyansat og håbefuld revisorelev tilbage i 1976. I tidens løb har jeg som økonomiansvarlig arbejdet i såvel store som små løn- og personalesystemer. Det er jo ikke mange år siden, at man havde sin egen lønsoftware i huset, og brugte en masse tid på udvikling og vedligehold. Vi bruger Dataløn, et komplet system, som altid er opdateret, og der i disse år får mange nye spændende faciliteter, der spiller sammen med de fleste økonomisystemer.

Udover vores solide lønviden har 3 af vore lønkonsulenter været selvstændige; men alle har en fortid i det private erhvervsliv. I disse dage er det faktisk 25 år siden, at jeg selv overtog min første egen virksomhed med 13 ansatte – det var en omvæltning af de store, når man havde siddet som CFO i en stor dansk virksomhed med 600 medarbejdere: De første dage i mit nye job kaldte jeg flere gange på sekretæren: hun kom ikke, for der var ingen… En anden ting jeg lærte, var at Danmark har verdens ”bedste” skattesystem for iværksættere (marginalskatten var 72 %), så jeg mærkede ikke den enorme indtægtsnedgang så voldsomt, som jeg havde regnet med. Hertil kom, at man med sin tidligere status som CFO nærmest var vænnet til, at den lokale bankdirektør altid bød sig til med ”rød løber, kaffe og kage”, når man viste sig i banken. De tider var også forbi…

Vi oplever på tætteste hold de vanskeligheder, som iværksættere, arbejdsgivere og selvstændige har på det løn- og personaleadministrative område. Når mange selvstændige, hvoraf 210.000 personer driver virksomhed i personligt regi, klager over de vanskelige vilkår, skyldes det naturligvis også den økonomiske nedgang, som de fleste har været igennem siden efteråret 2008; men i lige så høj grad, at man giver op overfor de mange byrder og regler, der er forbundet med at skulle anvise løn og administrere medarbejdere. Derfor vælger mange at outsource lønadministrationen helt til os!

Jeg havde fornøjelsen i år 2000 at blive udpeget både som medlem af det såkaldte LetLøn-udvalg og et udvalg under Økonomiministeriet om lettelse i de administrative byrder. De selvstændiges vilkår ligger mig meget på sinde; men kniber mig tit i armen og spørger, hvad vi har opnået på området, og jeg må indrømme, at min virksomhed i dag faktisk lever af at løse de mange komplicerede opgaver for virksomhederne….

Vi ser frem til at blogge med dig her på Viborg Løn:-)

Skriv et svar

Be sure to include your first and last name.

If you don't have one, no problem! Just leave this blank.